Waarop baseert de consument tegenwoordig zijn mening
Bob Fennis, Hoogleraar Consumentengedrag, Rijksuniversiteit Groningen schreef op Nederlandvoedselland.nl een artikel getiteld: “Waarop baseert de consument tegenwoordig zijn mening”.
Voeding onderdeel van Sociale Status
Producten zijn tegenwoordig een verlengstuk van wie je bent en hoe je je definieert als persoon en ook een manier om te communiceren naar anderen wie we zijn en wie we zouden willen zijn. Dat doen we tegenwoordig met micro-elektronica zoals telefoons, maar zeker ook met de voedingskeuzes die we maken.
Voeding is tegenwoordig vaker een middel om sociale status te verwerven in een relevant sociaal netwerk; aan anderen te laten zien waar je voor staat. Het is een manier om te bonden: vegetariërs zijn vrienden met vegetariërs, vleesliefhebbers zijn vrienden met vleesliefhebbers.
Voeding als statement
Voeding is nog nooit van zo’n wezenlijk belang geweest. Niet vanwege de risico’s, het toenemende wantrouwen of de industriële uitglijders, maar omdat het raakt aan wie we zijn. De impact van allerlei incidenten is daardoor nog nooit zo groot geweest; mensen hebben het gevoel dat dit hen raakt in hun diepere persoonlijkheid.
De rol van sociale media
Tegelijkertijd zien we dat aandacht en overdenken een schaars goed zijn. De rol van onbewuste, impulsieve en door-emotie-gedreven processen is nog nooit zo groot geweest als nu.
Sociale media en de explosie van opvattingen en meningen die daarbij gepaard gaat, hebben hier de voornaamste rol in gespeeld. Voeding is een emotionele kwestie in een wereld waarin we ad-hoc en impulsief onze mening vormen. Organisaties en industrie schieten in een kramp om feiten over te brengen in de hoop dat de consument ze meeneemt in zijn oordeel. Dit is grotendeels verloren moeite. Een grotere rol is namelijk weggelegd voor onderbuikgevoelens en onbewuste drijfveren. De uitdaging is hoe een open, eerlijke communicatie tussen de betrokken partijen kan plaatsvinden.
Lees het hele artikel