Keurmerk Biologisch
De bestedingen aan producten met het keurmerk Biologisch zijn in 2015 met 10 procent gestegen. De onderzoekers schatten de totale besteding aan biologische producten, inclusief kanalen zoals biologische markten en boerderijwinkels, op ruim 1,3 miljard euro.
Consumenten kochten vorig jaar 12 procent meer dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. Met een besteding van 3 miljard euro steeg het marktaandeel van 7 naar 8 procent.
Duurzame stijgers en dalers
De grootste duurzame stijgers zijn eieren (+24 procent) en vis (+22 procent), respectievelijk 39 procent en 26 procent van de totale verkoop aan eieren en vis. Ook brood, granen, koek en gebak zitten in flink in de lift met een stijging van 22 procent, net als koffie en thee (+17 procent) en vlees (+19 procent).
Duurzame dranken gaan niet mee in de opgaande lijn (-9 procent). Dit komt onder meer doordat de professionele markt in het algemeen minder dranken heeft geserveerd, met een extra daling in de omzetten van frisdranken en sappen met een keurmerk.
Lees het hele artikel
bron: Gertjan van der Wal/Nieuwe Oogst