2017 collage flevocamp2

Flevo Campus 2: Ondernemen met lokaal voedsel in Almere

Officiële start Flevo Campus – deel 2

Dinsdag 10 januari 2017 gaven de partners van Flevo Campus het startschot.
Het team van Boerenmarktplein.nl was erbij.
Tijdens de inspiratiesessie ‘Ondernemen met lokaal voedsel in Almere’, kwamen 9 Almeerse ondernemers aan het woord. Na deze pitches gingen we met elkaar in gesprek hoe dit soort initiatieven te stimuleren en de consumptie van lokaal geproduceerd voedsel te vergroten.

Pitches deel 2

De volgende Almeerse ondernemers presenteerden zich in pitches van 5 minuten aan een goedgevulde zaal met aandachtig publiek:
Paul Homan van Paul’s IJs exploiteert sinds bijna twee jaar een heuse ijssalon waar hij vanaf het voorjaar tot diep in het najaar zijn zelfgemaakte ijsspecialiteiten verkoopt en speciaal gebak. Hij haalt de melk voor zijn ijs rechtstreeks bij lokale boer Bert Talens. Verser kan het niet. Hij vindt informatie naar de klant heel belangrijk en ook educatie naar kinderen zodat zij weten wat ze eten. Hij wil graag het gebruik van lokale producten uitbreiden.
Bauke van der Veen van Vleesch & Co houdt zich bezig met de online verkoop van vlees uit Natuurbeheer gebieden. Hij is groot voorstander van de ‘korte keten’ in de voedingsbranche en totaalverwaarding (ofwel van kop tot staart gebruik) van duurzaam vlees. Hij wil mensen graag bewuster maken van lokaal en seizoenvolgend eten en dat beter en lekker eten niet duur hoeft te zijn.
Hij zou met zijn producten graag een betere toegang krijgen tot de Horeca en grotere klanten.
Tom Saat van Stadsboerderij Almere is een gedreven boer met een biologisch-dynamisch bedrijf (sinds 1996) met koeien, akkerbouw en groenteteelt. De graasgebieden en de akkers liggen verspreid in en rond Almere. Elke zaterdagochtend wordt op het erf van de stadsboerderij de biologische Kemphaanmarkt gehouden. Tom verkoopt slechts 1% van zijn omvangrijke productie aan lokale kopers. Voor de rest moet hij het elders en zelfs ver buiten onze grenzen zoeken. Hij vraagt zich af hoe zij meer kunnen verkopen in Almere e.o. en hoe zij horeca en supermarkten meer lokaal kunnen laten inkopen.
Kristel Seinen van Beebox bezorgt 2x per week een box met verse, biologische producten van boeren uit de omgeving, in Almere e.o. De boeren krijgen een zeer goede prijs voor hun producten (40% van de boxprijs). De consument krijgt meer kennis van gezond, lokaal en seizoensgebonden voedsel. Zij is een groot voorvechter van de korte keten en streeft naar verdere verduurzaming in de voedselbeweging. Hoe de consument hier bewuster van en actiever in te maken is een van haar vragen.

Na de laatste pitch volgde een korte vraag- en antwoordronde. Het publiek adviseerde om bij de Gemeente Almere meer aandacht en ondersteuning te vragen voor Promotie en Faciliteiten voor lokale voedselafzet.
Ook werd de ondernemers geadviseerd om het concept van De Kemphaanmarkt te kopiëren naar andere stadsdelen van Almere. Tot slot werd meer gecoördineerde aandacht voor voedingseducatie gevraagd.

Vervolgens werd overgegaan tot de officiële opening van de Flevo Campus. Daar gaat de komende jaren o.a. worden onderzocht: hoe de korte keten kan worden bevorderd; hoe dit tussen de oren te krijgen van de consument; hoe de prijs van producten beter in de hand kan worden gehouden; en hoe de verbinding tussen producent en consument beter kan worden gelegd. De Flevo Campus is een uitstekende onderzoeksplek voor stedelijke voedselvraagstukken.