Weg van de supermarkt

coverwvdsAan de basis van deze site ligt het najaar 2014 verschenen boek “Weg van de supermarkt” van culinair journalist Gerrit Jan Groothedde. In dit werk van 256 pagina’s gaat de schrijver op onderzoek uit naar wat er in het supermarktgekke Nederland (77% van ons eten wordt gekocht in een vestiging van één van slechts zes grote supermarktconcerns!) eigenlijk nog over is aan producten die de grootgrutter niet sexy of winstgevend genoeg vindt—als ze al niet gewoon te lekker zijn naar zijn zin.

Toegegeven, dat is best even schrikken. Soms is het boek behoorlijk confronterend, bijvoorbeeld wanneer belicht wordt welk schijntje boeren eigenlijk overhouden nadat aandeelhouders en tussenpersonen hun vette winst hebben opgestreken (“Ze kunnen er nét niet van doodgaan”, aldus culinair journalist Felix Wilbrink, één van degenen die voor het boek geïnterviewd werden) of wanneer er getoond wordt welke slimme kunstgrepen er worden uitgehaald met producten die uiteindelijk als “puur en eerlijk” in de schappen belanden, maar die in feite niet zelden duur en oneerlijk zijn.

Maar “Weg van de supermarkt” is ook een optimistisch boek. Want er zijn dingen aan het veranderen en het kan inmiddels wél, systematisch echt eten kopen weg van de supermarkt—en dat allemaal zonder dat het belachelijk veel tijd, moeite en/of geld kost. Daarvoor reikt de schrijver veel tips aan en daarom nam hij onder meer ook het initiatief voor deze website.

Nieuwsgierig naar het boek? Bestel een voor u van een speciale opdracht voorzien en door de auteur gesigneerd exemplaar voor slechts € 15,00 incl. verzendkosten via info@boerenmarktplein.nl.

“Als Nederlanders hun auto kozen volgens dezelfde criteria als ze hun eten kopen, reed driekwart van Nederland in een tweedehands Lada”—Gerrit Jan Groothedde