headerfoto-boerenmarktplein-5

Boerenblog

Op deze Boerenblog pagina gaan we zoveel mogelijk tips en weetjes uit de wereld van de korte voedselketen delen. Inzendingen voor dit blog graag via de contactpagina of naar info@boerenmarktplein.nl.

Met dank en groet,
Greet Wijnmalen
Content writer/PR Boerenmarktplein.nl

Boerenblog

Brochure (H)eerlijk Lokaal: Korte Keten Eten in Vlaanderen

Rechtstreeks bij de boer kopen wordt steeds populairder (H)eerlijk Lokaal. In de Vlaamse regio Aalst, Affligem, Asse en Opwijk doen maar liefst vijftig landbouwbedrijven aan korteketenverkoop, rechtstreeks van producent naar consument. Ze werden voor het eerst gebundeld in een brochure om meer consumenten aan te trekken. De brochure ‘Heerlijk Lokaal’ is onderdeel van het project […]

Opvolging probleem voor veel boeren in NL.

Mogelijk ruim vijftienduizend boerderijen minder in 2030 Op de meeste boerderijen met een bedrijfshoofd van 55 jaar of ouder staat geen bedrijfsopvolger klaar. Dit betekent dat de komende tien jaar ruim 15 duizend boerderijen zullen verdwijnen, of de opvolging wordt op een andere manier opgelost. In 2016 waren er ruim 55 duizend landbouwbedrijven, waarvan ruim […]

Chocolatemakers: Nederlands afvalwater voedt cacaoplantages

Cacaosector in crisis De wereld verkeert in een chocoladecrisis. De vruchtbare gronden waarop cacao groeit worden steeds armer. De grondstoffen en nutriënten die in de producerende landen uit de grond worden gehaald, worden elders opgegeten, waardoor de bodem op de productievelden uitgeput raakt. Het Amsterdamse Chocolatemakers wil daar met behulp van Nederlandse Waterschappen en de […]

Verkoop producten met Biologisch keurmerk steeg met 10%

Keurmerk Biologisch De bestedingen aan producten met het keurmerk Biologisch zijn in 2015 met 10 procent gestegen. De onderzoekers schatten de totale besteding aan biologische producten, inclusief kanalen zoals biologische markten en boerderijwinkels, op ruim 1,3 miljard euro. Consumenten kochten vorig jaar 12 procent meer dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. Met een besteding van 3 […]

Spankeren is een biologische boerderij rijker

Geen plofkippen of megastal op De Nieuwenburgt Bij biologische boerderijwinkel De Nieuwenburgt in Spankeren is het volstrekt duidelijk waar het vlees, de melk en kaas vandaan komen. Op en om de boerderij hebben de prachtige Jersey-koeien en kalveren alle ruimte en vrijheid. Droom verwezenlijkt Hans Nieuwenburg en Tanja Wezendonk zijn dit jaar begonnen met hun […]

Herwaardering van ons voedsel

Ik wil een hernieuwde kennismaking tussen boer en burger, de kloof tussen producent en consument overbruggen.
Onnavolgbaar is de weg van grond tot mond. Want wat is het gaaf om te zien met hoeveel passie ons voedsel wordt geproduceerd. En ik wil voedselonderwijs, waarin kinderen weer leren wat nu echt de smaak is van bieten uit de grond.

Interview met een bevlogen ambachtelijke worstmaker

Van Straatwerker naar Worstmaker Een bevlogen worstmaker die mensen wijzer wil maken op het gebied van smaak, goed eten én goed leven? Dat is Wild Vleesch; het ambachtelijke bedrijf van kritische maker/smaker/koper Paul van den Hooven. Wild Vleesch is een jong bedrijf dat wordt gerund door een voormalig senior straatwerker die het vak leerde van […]

Nieuwe Coöperatieve Kaas-smakerij opgericht

Nieuwe Coöperatieve Kaas-smakerij Hollandsche Meesters Door boeren voor boeren Samen met de boeren van het eerste uur is de laatste maanden hard gewerkt aan het tot stand brengen van een eigen coöperatieve kaasmakerij. Niet ‘zo maar’ een kaasmakerij, maar een echte kaas-smakerij waarbij, in aparte rijpingskamers, het rijpen van kaas met natuurkorst centraal staat. Niet […]

Biologisch heeft de toekomst

Biologische teelt heeft de toekomst Drie telers vertellen over de keuze voor de biologische werkwijze, de kansen en bedreigingen en geven een blik op de toekomst. Ofschoon Douwe Monsma (biologische akkerbouwer), Rob van Paassen (Glasteler) en Harald Oltheten (biodynamisch fruitteler) alle drie een verschillende achtergrond hebben, zijn ze het daar over eens. ‘Mensen zijn zich […]

Consument: Je bent wat je eet, of toch niet?

Waarop baseert de consument tegenwoordig zijn mening Bob Fennis, Hoogleraar Consumentengedrag, Rijksuniversiteit Groningen schreef op Nederlandvoedselland.nl een artikel getiteld: “Waarop baseert de consument tegenwoordig zijn mening”. Voeding onderdeel van Sociale Status Producten zijn tegenwoordig een verlengstuk van wie je bent en hoe je je definieert als persoon en ook een manier om te communiceren naar […]